Els usos de la llengua
escrita són innumerables. Per això, Tolchinsky (1990) va afirmar que el
resultat de l’alfabetització va més enllà del domini de l’alfabet i inclou la
capacitat per resoldre qüestions de la vida quotidiana (ús pràctic), la
capacitat d’accedir a la informació i amb ella, a formes superiors de pensament
(ús científic) i la capacitat d’apreciar el valor estètic (ús literari).
En aquesta entrada vull
fer èmfasi en una activitat que he trobat al llibre Llegir i escriure per viure de la Montserrat Fons i que m’ha
semblat molt interessant. L’activitat està relacionada amb l’elaboració d’un
missatge breu per comunicar a les famílies alguna cosa. En aquest cas,
concretament, l’activitat consisteix en redactar una nota per demanar
autorització als pares per a fer una sortida amb l’escola i entra dins de les
activitats d’ús pràctic.
L’activitat està
dirigida a alumnes de 1r curs de primària (5 anys). La mestra pregunta als
alumnes si saben què han de fer sempre que fan una sortida. A partir d’aquí, es
genera una conversa entre els alumnes i la mestra que permet a tothom entendre
que avui redactaran una comunicació als pares per tal d’aconseguir la seva
autorització.
L’activitat sembla
senzilla, però no ho és tant. Escriure una nota breu no és tasca fàcil per un
nen de 5 anys, que encara no domina l’escriptura ni tampoc domina del tot les
lletres. Per això, la mestra va guiant als alumnes (a través de la conversa) i
els ajuda a esbrinar què hi ha de posar. La mestra en cap moment dicta ni
escriu res a la pissarra. Són els nens que entre tots (amb l’ajuda de la
mestra) acorden quines informacions hi han de constar (el dia, el lloc, el
motiu, l'hora...etc). Quan algun alumne no sap escriure alguna paraula, fomenta que els
altres alumnes l’ajudin i activin estratègies ortogràfiques. En algun cas els
ajuda ella, sempre proposant, mai donant la solució directament. Igualment, va
donant reforços positius (ho fas molt bé, sí que coneixes lletres...).
Abans d’acabar, m’agradaria dir que l’he trobada una activitat interessant perquè apropa l’ús habitual de la llengua escrita a l’aula. Podem pensar que els alumnes només aprenen a escriure una nota breu, però realment estan aprenent a pensar què hi posen (planificació), a escriure-ho, a vigilar amb l’ortografia, a fer bona lletra, entre altres coses. Per tant, es tracta d’una activitat molt completa i útil. També podem veure que els fa escriure primer a una llibreta, la qual cosa els està inculcant la idea que els textos s’han de planificar, escriure i revisar. A més, al llarg de l’activitat, la mestra va recordant el perquè del que estan fent (perquè els pares els deixin anar a la sortida). Això facilita que els alumnes aprenguin en un context significatiu per a ells. És a dir, allò que fan té un sentit!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada